onsdag 13 maj 2015

Vikten att älska sig själv, respektera sig själv


Idag är en sån dag då jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, allt egentligen på samma tema att älska sig själv
Då menar jag genom att du respektera dig själv så pass mycket att du verkligen tar hand om dig själv på ett så bra sätt som möjligt för dig själv. Ja, vad är då ett så bra sätt som möjligt för mig själv?
Ja, att faktiskt tycka så mycket om dig själv att du sätter dig själv i främsta rummet! Då har vi lärt oss att vi är egoistiska. Jag säger att det är tvärtom i andra formen så till slut blir man väldigt egoistisk! För när man håller på att "drunkna"i allt så gör man allt för att bli sedd. Det är mekanismer som ligger naturligt i vårt system, som sker automatiskt.
Många gånger bygger det här beteendet på att man har en hög känslighet, jag är så otroligt duktig på att se till alla andras behov men inte mina egna.
Man vill hela tiden vara andra tillags, bryr sig väldigt mycket om vad alla andra tycker pga av att focuset ligger utanför mig själv, istället för inåt. 
Det skapar otroligt mycket oro, rädsla, stress överdriven rädsla. 
Nu är det inte känsligheten/intuitionen som används utan istället hamnar man i huvudet. 
Analyserar, tänker....
Man faktiskt tänker sig till, skapar mer problem än nödvändigt. 
Vi som alltid pratar tid, tänk så mycket tid vi kan frigöra genom att faktiskt inte skapa problem där det inte finns några.
Det är här vi kan se resultaten utanför oss själva, våra barn och djur svarar otroligt mycket an på vår energi!
Du kan tex gå till ett ämne som amning. Som ligger helt naturligt för dom flesta. Men vad händer om jag utsätts för stress, press, oro, rädsla det kan vara från samhället det kan också vara från min mamma som tycker väldigt mycket om mig så hon är bara orolig, rädd för allt som kan hända. Om jag släpper in dom här känslorna, stressen, kraven, oron, rädsla, i mitt energisystem ja det helt plötslig blir jag ju ägaren till symtomet pga att det lagras som spänningar/blockeringar i mitt energisystem. 
Samma sak med våra djur, låt dom vara djur "älska" inte ihjäl dom!
Här bör tilläggas att älska här handlar om ovillkorligt. Kräver jag något tillbaka? Har jag ett enormt behov av bekräftelse från mitt djur? Eller jag låter den vara djur med respekt för individen?
Här rekomenderar jag alla att titta på Cesar Millan! Han kan energier och vilka signaler man skickar ut.Tyvärr när vi tar bort tex vår hunds identitet förmänskligar den, då vet den inte hur den ska umgås med andra hundar, vi tar bort dess naturliga instinkter. Detta bygger på ett ego, ett bekräftelse behov, en otrygghet, osäkerhet hos människan.

Kommer vi in på yinyoga/meridianer är det baksidan av kroppen längs urinblåsmeridianen vi lägger många av dom här blockeringarna, den går från fötterna hela baksidan av kroppen upp till hjärnan. Där är otroligt många akupunkturpunkter längs den här sträckan som stimuleras/påverkas i sittande framåtfällning(yinyogaposition) 
Dom här energibanorna jobbar alltid parvis, parorganet är njurmeridianen.
Obalans är just överdriven oro, rädsla, ångest....grubblerier! 
Balanserad njurenegi gör dig lugn, stabil, du har stark närvaro (du upplever vad som faktiskt händer, går inte efter gamla programmeringar, sånt du hör ständigt och jämt. Vi får ju hela tiden information tex via media om allt som är farligt, lagrar du allt detta blir det svårt att sortera) visdom (du lyssnar till hjärtat-är närvarande i hjärtat), du har en realistisk framtidstro&livsglädje BALANS du söker inte hela tiden efter något som är bättre, du är nöjd. 
Njurarna påverkas otroligt mycket av stress det har jag skrivit om tidigare i ett äldre blogginlägg stress, binjurar, kortisol!
Det är också njurarna som balanserar resten av de inre organen!

Säg till dig själv Jag är duktig!!! Jag duger bra som jag är!!! 
Du behöver inte ta hand om alla andra, inte så mycket som du tror. Här är aldrig någon fara att du ska sluta bry dig om eftersom din empati är så stor. 
Som sagt i denna formen älskar man sina barn, djur mer än sig själv! 
Men dina barn och djur behöver en trygg, stabil individ som även respekterar, värderar sig själv.
Då måste du lära dig att älska dig själv så mycket att du ger dig utrymme, tid! 
För att lugna ner ditt nervsystem är yoga bra, mindfulness skulle jag vilja säga är nödvändigt (lära dig sortera, focusera, bli medveten om här och nu-Yinyoga är en kombination av yoga, mindfulness och kinesisk medicin), meditation och då måste man ju inte sitta still utan meditation kan vara att gå en runda i skogen, cykla en runda fast utan prestation, krav, måsten!!!! för samma sak här, respekterar och värderar vi inte oss själva kan vi inte gå eller cykla i balans vi går in i allt med kontroll! Överdrivet! 
Så ofta är det så antingen gör vi det inte alls eller så gör vi det maniskt.
Så saker där du lär dig lyssna inåt, lär dig släppa den här kontrollen och BARA SLAPPNA AV så enkelt men många gånger så svårt! Men det är träning precis som du lärt din kropp att svara an på varje anspänning, så får du lära din kropp att svara an på lugnet! 
Det kan ta ett tag innan det sitter, framför allt om man tillbringat större delen av sitt liv i den andra formen.
Jag skriver detta för att du ska förstå vikten, bredden av vad som faktiskt händer, hur processer i din kropp sätts igång, varningslampor som blinkar men du lyser med din frånvaro.
Stanna upp, bli närvarande, närvarande i DIG SJÄLV! LYSSNA!
Det är aldrig för sent som vissa säger. 
Jag är så gammal nu så det är inte lönt, bättre sent än aldrig!
Jag har många som säger, varför har jag inte gjort detta innan. Bättre sent än aldrig är alltid mitt svar!
Det är viktigt för Dig, dina barn&dina djur även andra du har runt dig! 
Men vuxna har en annan rörelseförmåga så när du skickar ut obalanserad energi kan dom försvinna iväg, hitta på annat att göra vilket inte hjälper dig för då är det ännu mer för dig att sköta och du som inte orkar.... 
Ingen trivs i den energin! Som sagt du känner dig ofta ensam...får ett otroligt behov av bekräftelse, behöver vara duktig och så är karusellen igång...så stoppa ekorrhjulet! 
Du har ett val, valet är ditt!
Tack för att du ville lyssna!
Och Du LYCKA TILL <3 Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar