torsdag 3 september 2015

Yoga för ungdomar


Naturligtvis ska vi samverka med andra men vi behöver ha ett egenvärde, egenansvar. Egenansvar, ett ord jag använder mig av ofta det är så otroligt viktigt!



























Jag ser det ofta, det ligger också ett oerhört motstånd i det.
Konstigt att vi får ett motstånd mot det som är bra för oss.
Vi verkar så otroligt mycket i det yttre att det inre glöms lätt bort. Vi är i huvudet, vi analyserar vi lämnar över ansvaret till någon annan. Kanske någon annan som är "snäll" empatisk vill hjälpa till.
Jag möter så otroligt många unga i behandling, kring yogan, kring andra människor som mår så förfärligt dåligt på olika sätt.
Det är ju ingen nyhet för någon hur många unga som äter antidepressiva, som har självskadebeteende mm
Otroligt många av dessa är högkänsliga dvs dom fångar upp otroligt mycket intryck medvetet, undermedvetet som i förlängningen belastar centrala nervsystemet.
Jag anser att vi behöver lära oss arbeta inifrån och ut. Att bara försöka hjälpa utifrån är inte hållbart. Det är så otroligt lätt att vi skapar ett beroende. Ett beroende kan ju se ut på olika sätt.
Det hjälper inte heller att vi bara pratar om detta skapar en debatt, vi måste handla.
Detta handlar om alla och envar.
Ja, när det är mycket och tungt behöver vi hjälp men vi behöver också förstå att vi behöver va delaktiga, samarbeta.

Idag tog jag kontakt med min äldsta dotter hon har enormt stor erfarenhet av yoga. Yoga har funnits med i bilden under hela hennes uppväxt. Hon har även egen erfarenhet av högkänslighet. Också vad som händer om man struntar i sig själv/skillnaden när man underhåller form av balansering av energier så som vi arbetar i yinyogan.

Jag är övertygad om att vi behöver dom här personliga erfarenheterna då blir vi trygga, det blir på riktigt då kan förmedla med en helt annan känsla.
Du kan aldrig läsa det från en bok, ta tekniken utan känslan och nå det resultatet.
Så när Matilda svarade ja, gjorde det mig överlycklig!
Hon ska inte ta över andras problem, hon ska hjälpa andra lyssna inåt.
Hitta tillbaka till den inre balansen, stabiliteten, tryggheten, lugnet.
Hennes ålder är också bra, för att möta unga.
Unga är fortfarande välkomna till mina pass om man vill följa med sin mamma eller pappa eller komma själv. Men att skapa en egen grupp för ungdomar där man faktiskt bygger det här passet direkt till dom efter det dom behöver är betydligt bättre rent resultatmässigt.

Så för att skapa nåt bra, där vi inte bara pratar utan verkligen skrider till verket och handlar.

Kommer nu Matilda att erbjuda Yinyoga för unga ålder ca 15-25 naturligtvis är inte gränsen så hård bara ett riktvärde.
Hon bygger upp passet för gruppen vid varje tillfälle precis som jag bygger mina pass.
Hon använder sin intuition för att nå det som behövs vid varje yogatillfälle.
Planerad dag är onsdagar.
Hon kör från Sölvesborg hit till Norra Sandby därför är det viktigt att verkligen meddela om man inte kan komma.
Allt detta bygger på respekt, förtroende sånt som vi alltid måste ha med oss överallt i livet.
Helt enkelt ett samarbete.

Start Onsdagen 30 September

Plats är Sockenhuset Norra Sandby
Kostnad 100:-/gång 
OBS! Är du student så är priset 70:-/gång
Tid 19.00-20.30

Tänker du på någon när du läser detta som verkligen skulle behöva den här stöttningen, dela informationen.

Som sagt man kan inte hjälpa alla, men så många fler kan må så mycket bättre på ett så enkelt sätt.
För frågor, mer information eller anmälan kontakta Matilda 0708922372

Väldigt Varmt Välkomna Monica & Matilda



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar