tisdag 4 augusti 2015

Hur påverkar vi våra djur?

Falco

Vi var en vecka i Kroatien för några veckor sen. Min pappa hade hand om vår hund Falco.
Falco är en dvärgschnauzer. Han fungerar otroligt bra, går i princip alltid lös på våra promenader. Är lös på tomten, men på kvällen kan han smyga ut precis vid tomtgränsen och lukta...vi har bara tikar runt omkring. Han är med mig när jag har behandlingar, otroligt duktig på att läsa av folk. Ja det är ju dom flesta djur om dom sk inte har blivit förstörda.
Det är lite av detta jag ska komma till.
Som sagt min pappa har mer än gärna Falco när vi åker iväg.
Den här gången var det lite annorlunda när vi kom hem. Jag kände inte igen honom. Han gick här och pep, orolig. Första kvällen efter vi kommit hem släppte vi ut honom som vanligt på kvällen, men han kom inte på inkallning. Vi fick leta med bil. Han hade sprungit ganska långt...Osäker, orolig som sagt pep/gnydde på nätterna. Man fick ingen kontakt med honom han var avtrubbad.
Par dagar efter berättade pappa hur mysigt dom haft.
Dom åt glass på kvällen, Falco fick det sista av glassen varje kväll! Satt nedanför pappa och väntade..
När dom varit ute tittade Falco så fint på pappa att han tyckte det var synd om honom att sitta på mattan tills tassarna var torra (det gör han alltid här, gjort sen valp-inga problem) Pappas ord-han la huvudet på sned tittade så fint då sa jag att han fick gå in.
Han var ständigt kopplad pga att pappa har katter och han sa att Falco jagade dom-fast han inte visste-han tog det säkra före det osäkra. Här handlar det mest om rädsla, han är rädd att han ska springa ner på stora vägen och bli påkörd. Min pappa bor på landet väg 119 går en bit ifrån hans hus, När jag var liten hade vi två hundar som blev påkörda så därav rädslan.
Dom hundarna/situationerna går inte att jämföra-tre helt olika! Men så tänker vi ofta inte. Vi ser inte till situation och individ utan vägen blir ett problem/hinder.
Han vet egentligen att Falco är lydig men som sagt han vågar inte prova, så när dom var i trädgården stod han i lina.
Det värsta när han kom hem var pipandet, och att han stack.
Flera kvällar fick vi hämta honom med bil.
Också att han var avtrubbad man fick ingen kontakt, han lyssnade inte....då blir man ju ingen hund som läser av speciellt bra. Precis som på människor trubbas sinnen av!! Hemskt att se!!
Jag vet ju detta att det funkar så, men att se det på Falco efter en vecka i dom mönstren & präglingarna är skrämmande.
Ytterligare ett symtom var att han hade blivit väldigt smal-insjunken.
Ja, hela individen påverkas, det blir ju en form av stress.
En form av stress som påverkar självbilden/självkänslan.
Precis som när jag arbetar med människor så är det 3:e chakrat som påverkas där ligger självbilden/självkänslan. Klart att det påverkar vikten på olika sätt. Vi tror ofta att så fort det handlar om vikt är det matrelaterat...nej, tyvärr! Då behövs en inre balans i bla 3:e chakrat, ofta är även hjärtchakrat påverkat- där känslor lagras. Hade Falco`s beteende fått fortsätta i den här formen är risken ganska stor att han blivit aggresiv-ytterligare ett symtom!
Nu är han "normal"
Men vi har fått jobba på det
Tydlighet
Sätta gränser
Konsekvens
Naturligtvis beröm, men där behöver man inte överdriva genom att hoppa på djuren överösa dom med klappar, pussar eller vad det nu handlar om...
Rikta focus, uppmärksamhet från hjärtat då vet han...vi kommunicerar!
NU är han som sagt som vanligt lugn, tillfreds, uppmärksam.
Lös på tomten och han stannar-som vanligt!
Nu när jag skriver ligger han lugnt på altanen-helt tillfreds-bekymmerslöst.
Ja, en intressant lära så snabbt det kan gå.
Jag dömer inte min pappa han tänker inte på djur på det sättet.
Anledningen till att jag skriver detta är att få se hur viktigt det är.
Eftersom jag har honom med på behandlingar, vet många hur han är när han är sig själv!
Detta handlar inte bara om djur även människor speciellt barn.
Att ha tillit
Ge dom ansvar, att dom lever upp till det
Konsekvens
Tydlighet
Då blir allt mycket lugnare, tryggare och framför allt enklare.
Som i Falco`s fall "problem"som kom pga av handhavandet behöver man inte.
Precis som när jag arbetar med människor.
Att symtombehandla funkar inte, du måste åtgärda orsaken.


Monica & Falco

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar