tisdag 4 augusti 2015

Migrän

En tavla som hänger i mitt väntrum som symboliserar det jag arbetar med.
Målad av Camilla Öhrnberg.

För ett ganska bra tag sen läste jag i vår dagstidning....jag har lärt mig leva med min migrän.
Det handlade om en tjej som "lärt sig leva med sin migrän" i form av kontrollerade tider med mat, sömn, motion...men migrän det hade hon fortfarande!
Det får mig att fundera, framför allt eftersom jag mött flera i yoga & behandling som faktiskt inte längre har symtom.
Dom är migränfria.
Varför lära sig leva med det, tänk om det kan bli bättre eller tom helt bra
Tänk om det handlar mycket om kontroll
Tänk om en del av läran är att bli friare, rörligare, mer flexibel...
Då behövs det förändring
Att lära sig släppa taget
Hitta den inre balansen
Grundtryggheten
Det är inte så länge sen jag hade en tjej här som just kom pga sin migrän.
Ytterligare ett symtom var käkproblem.
Tandläkaren kunde ge henne bettskena för att lindra symtomet men inte åtgärda orsaken.
Hennes käke verkligen hoppas ur led så det var inga småproblem, hon hade jätteont.
Nu när hon var här var det ca ett halvår sen föregående behandling.
Hon hade börjat bli medveten om sin migrän igen, den hade börjat pocka på från att varit helt symtomfri.
Då gäller det att köra behandling direkt.
Målet är ju att man ska bli mer medveten, att man lär sig underhålla.
Att man förstår hur viktigt det är med den inre balansen...städningen.
Faktiskt på samma sätt som när vi städar hemma, har det inte blivit gjort på ett tag blir det smutsigt igen.
Det kan tyckas tråkigt men det är färskvara.
Sen som sagt beror det ju på hur man tar hand om sitt hus, det kan ju bli smutsigt på en dag.
Som sagt här hade symtomen lätt börjat pocka på, men fortfarande var käkproblemen var helt borta (då utan bettskena)
Hade det gått ytterligare tid så hade dom symtomen säkert också kommit.
Den här tjejen är ju medveten och nu ännu mer.
Hon har lärt sig att lyssna i god tid, inte bara köra över sig själv för att vara duktig/prestera.

Lev livet medvetet!
Din inre kraft/potential är stor!
Använd den!
Namaste Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar